• Al Farabi


    Assalamu'alaikum...wr..wb..
    Kali ini saya akan bercerita tentang seorang Tokoh Islam yang sangat terkenal dalam dunia filsafat.Digelar Aristotle kedua.
    Tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle mempunyai pengaruh yang
    besar terhadap pemikiran ahli falsafah Islam. Salah seorang ahli falsafah Islam yang
    terpengaruh dengan pemikiran kedua tokoh tersebut ialah Al-Farabi.Nama sebenarnya Abu Nasr Muhammad Ibnu Muhammad Ibnu Tarkhan Ibnu Uzlaq
    Al Farabi. Beliau lahir pada tahun 874M (260H) di Transoxia yang terletak dalam
    Wilayah Wasij di Turki

    Bapanya merupakan seorang anggota tentera yang miskin
    tetapi semua itu tidak menghalangnya daripada mendapat pendidikan di Baghdad.
    Beliau telah mempelajari bahasa Arab di bawah pimpinan Ali Abu Bakr Muhammad
    ibn al-Sariy.
    Selepas beberapa waktu, beliau berpindah ke Damsyik sebelum meneruskan
    perjalanannya ke Halab. Semasa di sana, beliau telah berkhidmat di istana Saif al-
    Daulah dengan gaji empat dirham sehari. Hal ini menyebabkan dia hidup dalam
    keadaan yang serba kekurangan.
    Al-Farabi terdidik dengan sifat qanaah menjadikan beliau seorang yang amat
    sederhana, tidak gilakan harta dan cintakan dunia. Beliau lebih menumpukan
    perhatian untuk mencari ilmu daripada mendapatkan kekayaan duniawi. Sebab itulah
    Al-Farabi hidup dalam keadaan yang miskin sehingga beliau menghembuskan nafas
    yang terakhir pada tahun 950M (339H).
    Walaupun Al-Farabi merupakan seorang yang zuhud tetapi beliau bukan seorang ahli
    sufi. Beliau merupakan seorang ilmuwan yang cukup terkenal pada zamannya. Dia
    berkemampuan menguasai pelbagai bahasa.
    Selain itu, dia juga merupakan seorang pemuzik yang handal. Lagu yang dihasilkan
    meninggalkan kesan secara langsung kepada pendengarnya. Selain mempunyai
    kemampuan untuk bermain muzik, beliau juga telah mencipta satu jenis alat muzik
    yang dikenali sebagai gambus.
    Kemampuan Al-Farabi bukan sekadar itu, malah beliau juga memiliki ilmu
    pengetahuan yang mendalam dalam bidang perubatan, sains, matematik, dan sejarah.
    Namun, keterampilannya sebagai seorang ilmuwan yang terulung lebih dalam bidang
    falsafah. Bahkan kehebatannya dalam bidang ini mengatasi ahli falsafah Islam yang
    lain seperti Al-Kindi dan Ibnu Rusyd.
    Dalam membicarakan teori politiknya, beliau berpendapat bahawa akal dan wahyu
    adalah satu hakikat yang padu. Sebarang percubaan dan usaha untuk memisahkan
    kedua-dua elemen tersebut akan melahirkan sebuah negara yang pincang serta
    Download Buku Gratis - WWW.DUNIAPUSTAKA.COM
    masyarakat yang kacau-bilau. Oleh itu, akal dan wahyu perlu dijadikan sebagai dasar
    kepada pembinaan sebuah negara yang kuat, stabil serta makmur.
    Al-Farabi banyak mengkaji mengenai falsafah dan teori Socrates, Plato, dan Aristotle
    dalam usahanya untuk menghasilkan teori serta konsep mengenai kebahagiaan. Maka
    tidak hairanlah, Al-Farabi dikenali sebagai orang yang paling memahami falsafah
    Aristotle. Dia juga merupakan seorang yang terawal menulis mengenai ilmu logik
    Yunani secara teratur dalam bahasa Arab.
    Meskipun pemikiran falsafahnya banyak dipengaruhi oleh falsafah Yunani tetapi
    beliau menentang pendapat Plato yang menganjurkan konsep pemisahan dalam
    kehidupan manusia.
    Menurut Al-Farabi, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya
    daripada sains dan politlk. Sebaliknya perlu menguasai kedua-duanya untuk menjadi
    seorang ahli falsafah yang sempurna.
    Tanpa sains, seorang ahli falsafah tidak mempunyai cukup peralatan untuk
    diekspolitasikan untuk kepentingan orang lain. Justeru, seorang ahli falsafah yang
    tulen tidak akan merasai sebarang perbezaan di antaranya dengan pemerintah yang
    tertinggi kerana keduanya merupakan komponen yang saling lengkap melengkapi.
    Dalam hal ini beliau mencadangkan agar diwujudkan sebuah negara kebajikan yang
    diketuai oleh ahli falsafah.
    Pandangan falsafahnya yang kritikal telah meletakkannya sebaris dengan ahli falsafah
    Yunani yang lain. Dalam kalangan ahli falsafah Islam, beliau juga dikenali sebagai
    Aristotle kedua. Bagi Al-Farabi, ilmu segala-galanya dan para ilmuwan harus
    diletakkan pada kedudukan yang tertinggi dalam pemerintahan sesebuah negara.
    Pandangan Al-Farabi ini sebenarnya mempunyai persamaan dengan falsafah dan
    ajaran Confucius yang meletakkan golongan ilmuwan pada tingkat hierarki yang
    tertinggi di dalam sistem sosial sesebuah negara.
    Di samping itu, Al-Farabi juga mengemukakan banyak pandangan yang mendahului
    zamannya. Antaranya beliau menyatakan bahawa keadilan itu merupakan sifat semula
    jadi manusia, manakala pertarungan yang berlaku antara manusia merupakan gejala
    sifat semula jadi tersebut.
    Pemikiran, idea, dan pandangan Al-Farabi mengenai falsafah politik terkandung
    dalam karyanya yang berjudul "Madinah al-Fadhilah". Perbicaraan mengenai ilmu
    falsafah zaman Yunani dan falsafah Plato serta Aristotle telah disentuhnya dalam
    karya " Ihsa* al-Ulum" dan "Kitab al-Jam".
    Download Buku Gratis - WWW.DUNIAPUSTAKA.COM
    Terdapat dua buku tidak dapat disiapkan oleh Al-Farabi di zamannya. Buku-buku itu
    ialah "Kunci Ilmu" yang disiapkan oleh anak muridnya yang bernama Muhammad Al
    Khawarismi pada tahun 976M dan "Fihrist Al-Ulum" yang diselesaikan oleh Ibnu Al-
    Nadim pada tahun 988M.
    Al-Farabi juga telah menghasilkan sebuah buku yang mengandungi pengajaran dan
    teori muzik Islam, yang diberikan judul "Al-Musiqa" dan dianggap sebagai sebuah
    buku yang terpenting dalam bidang berkenaan.
    Sebagai seeorang ilmuwan yang tulen, Al-Farabi turut memperlihatkan
    kecenderungannya menghasilkan beberapa kajian dalam bidang perubatan. Walaupun
    kajiannya dalam bidang ini tidak menjadikannya masyhur tetapi pandangannya telah
    memberikan sumbangan yang cukup bermakna terhadap perkembangan ilmu
    perubatan di zamannya.
    Salah satu pandangannya yang menarik ialah mengenai betapa jantung adalah lebih
    penting berbanding otak dalam kehidupan manusia. Ini disebabkan jantung
    memberikan kehangatan kepada tubuh sedangkan otak hanya menyelaraskan
    kehangatan itu menurut keperluan anggota tubuh badan.
    Sesungguhnya Al-Farabi merupakan seorang tokoh falsafah yang serba boleh. Banyak
    daripada pemikirannya masih relevan dengan perkembangan dan kehidupan manusia
    hari ini. Sementelahan itu, pemikirannya mengenai politik dan negara banyak dikaji
    serta dibicarakan di peringkat universiti bagi mencari penyelesaian dan sintesis
    terhadap segala kemelut yang berlaku pada hari ini

    Artikel Yang Berhubungan



    0 Responses

     
    ..:: Bismillah....Alhamdulillah, Ilmu yang tidak diamalkan, dicela oleh Allah, Rasul-Nya dan kaum mukminin "Hai Orang2 yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat. Amat besar kebencian disisi Allah bahwa kamu mengatakan apa2 yang tiada kamu kerjakan." http://abdulhafid76.blogspot.com ::..